Het land van Muammar Al Gathafi - Reisverslag uit Al Burdī, Libië van Dick Burgt - WaarBenJij.nu Het land van Muammar Al Gathafi - Reisverslag uit Al Burdī, Libië van Dick Burgt - WaarBenJij.nu

Het land van Muammar Al Gathafi

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

16 April 2010 | Libië, Al Burdī

Salaam vrienden en vriendinnen! Nu verblijven we voor de laatste dag in Libïë. Wat een land zeg. Het begon allemaal met de grenspassage afgelopen dinsdag. We rijden 'sochtends vroeg aan, omdat het allemaal lang zou kunnnen gaan duren voordat wij als europeanen Libië mogen gaan verkennen. Vlak voor de grens vertoppen we snel nog onze communicatiemiddelen en bier. Bij de grens aangekomen neemt een Tunesiër onze paspoorten in en deze krijgen we pas terug als de Libiër zegt dat wij geen verboden dingen bij ons hebben. Deze lui zijn dus om te kopen. Hij vroeg aan mij geld, achteraf bleek dat in ons voordeel te werken. Maar ik gaf hem niks. Ik zei een busje Pringles kun je krijgen. Daar was hij ook blij mee. We hebben toen echt elke bak moeten openen. Behalve... de tas met het ons bakkie en bier :) Haha alle geluksapparaten en poppetjes die we voor vertrek van iedereen hebben gekregen stonden vandaag aan onze zij. Top mensen, bedankt! Het heeft ons uiteindelijk dus alleen een busje pringles en een fles water gekost, want hij kreeg een droge bek van al het zout. Prima dus. Dan mag je Libië in. Op het eerste gezicht allemaal heel erg rustig. Nou, alles behalve dat. De eerste 50 km tot de eerste tankstop kun je van de rust genieten. Maar dan, rond de hoofdstad Tripoli beland je in een ware racegame. Zoiets mafs hadden wij nog nooit gezien. Van een 2 baans weg wordt gerust een 4 baans gemaakt. Vanuit stilstand langs de weg invoegen is ook geen probleem. Rechts inhalen zo hard als het maar kan. Stoppen voor rood? Zolang er niets aankomt hoef je hier ook niet voor een rood licht te stoppen. En het gekke is, het gaat allemaal goed zolang je maar met het verkeer meerijdt. Super gaaf om eens te doen. Owja tankstop zei ik. Tanken is heerlijk hier. Voor iets minder dan tien euro tank je hier 80 liter benzine. Een liter brandstof is hier goedkoper dan een liter water. Dat is dan ook het enigste waar ze hier veel hebben naast kamelen en heel veel woestijn geloof ik. Kamelen komen hier met ladingen vol voorbij. Ze zitten dan gewoon allemaal heel gezellig achter op een oplegger van een truck. Heel appart. Libië schijnt sowieso een beetje vreemd te zijn, misschien is Gathafi niet zo'n fijne kerel, maar de mensen hier zijn echt zo aardig! Overal spreken ze ons aan en wordt er naar ons gezwaaid. Sommigen zijn echt gek. Die halen de vreemdste kunstjes uit vanuit hun auto's. Maar wel leuk dat ze ons kunnen waarderen, want daar was ik eerlijk gezegd wel een beetje bang voor. Je weet niet hoe mensen reageren he. Maar vanavond hebben we nog een partijtje gevoetbald in een heel mooi dal aan zee met wat jeugd. Wij onze Pringoooals opgebouwd en die kinderen vonden het geweldig! Ze hadden echt het gevoel dat het ergens om ging of zo, ze waren zo fanatiek :) Nou het ging ook ergens om, we hadden iedereen na afloop een keycord gegeven en de bal mochten ze ook houden. Goals.. terug! Haha
Nou, dit was het dan weer voor vandaag. Morgen staat ons een race tegen de klok te wachten, want we willen een dag inlopen op het schema. Dit omdat Bas en Margo (Go-Bassie) iets met de motor van hun auto hebben, en dan hebben we in Caïro een dag langer de tijd om dat de maken. Nick ligt al lekker te slapen nu, zodat hij morgen poepiefit is. Ik hoop dat het weer een interessant verhaal was ;) Er was nog zoveel meer, maar dat vertellen we nog wel. Tot snel maar weer.

• 16 April 2010 - 21:35

Loes:

Klinkt allemaal wel spannend zeg.. Fijn dat jullie goed de grens over gekomen zijn! Ik blijf jullie volgen ;)..

Groetjes

• 16 April 2010 - 22:13

Gertie:

Hey Dicky B.

Wat een verhalen zeg.
    En dan ook nog zo'n corrupte douane die om te kopen zijn....
    Maar goed dat je je bier goed had verstopt. Je zou ook wel gek zijn om dat daar te laten.
    Dazemaverrekke!!!

We blijven je volgen!!

Groete GG. want de rest ligt al op bed, behalve Niek want die moet nog ekkes de stad in.

Doei

• 16 April 2010 - 22:38

Jolanda Beelen:

Hee Nick en Dick,

Leuk verhaal Dick, maar laat die Nick ook maar eens een verslag maken (of komen zijn verhalen later). Nog veel succes.

de groetjes uit Eersel.

• 16 April 2010 - 23:19

Stef Boss:

He Bro,

Ik begrijp dat je nou ergens in Egypte rond dwaalt zodat je voor theme bassie klaar kan staan, is het niet een ID om ze tegemoed te rijden :P. Echt kei gaaf wat je daar allemaal te zien krijgt. Ik kom net van cafe de merx waar ze je heel erg missen. Wim heeft zoon beetje alle reden al verteld waarom je naar huis zou moeten komen dus je kan gerust blijven. duss... succes samen ik ga slapen

Dicke Doei!!! xxx

• 17 April 2010 - 06:09

Erik & Francia:

Hey Dick en Nick

We hebben geluk gehad dat we vorig weekend naar jullie zijn gevlogen want er is hier een vliegverbod ivm een aswolk van een vulkaan uitbarsting in op Ijsland.We hebben al veel mensen verteld hoe geweldig het was geweest in Tunis.Ik las gisteren in de spits dat Margo en Bas stukken hadden nu dan maar eens even gas erop dat jullie met zijn allen dat klusje klaren en SAMEN verder kunnen, en Ja weet je Arnold d'n Brouwer is ook nog bij jullie in den landen die kunde altijd bellen.
    Geweldig zoals wij het kunnen volgen allemaal en zo ook nog eens van jullie reisverslagen mee kunnen proeven van de sfeer.
    Vandaag op naar Marsa Matrouh-Gizeh-Bahariya-Farafra-Dakhla-Luxor-Ashwan-Wadi Halfa en dan ben je als alles goed gaat 26 april al weer in Sudan. Jongens pas goed op elkaar en maak er iets gezelligs van.

Wanhoop niet, de mooiste dingen gebeuren op momenten dat je ze het minst verwacht.

XXX van ons

• 17 April 2010 - 07:14

Sophie:

Wauw Dick en Nick, wat super allemaal! En Dick... Je hebt een zonnebril!!! ;)
    Lijkt me mooi om te zien hoe die kinderen zo bloedfanatiek voetballen, echt leuk dat jullie tijd maken voor die dingen.
    Heel veel succes met het maken van die auto en goed reis verder weer!!
    Liefs Sophie

• 17 April 2010 - 08:27

Maria:

ha boys fijn om weer wat te lezen van jullie avontuur ,supervet en met de foto`s kunnen we de sfeer proeven,geweldig en let op met die fanatieke boys je bent geblesseerd voordat je het weet
    toy toy
    dikke kussen van uit brammus

• 17 April 2010 - 10:40

Marion:

Hey jongens,

leuk om die belevenissen te lezen en de foto's te bekijken! We blijven jullie volgen bij dit avontuur!

Groetjes van ons allemaal

• 17 April 2010 - 10:46

Lex Je Broeder:

Heey witte kameel

Doet mij dan ook maar un liter of 80 :P das nog is mooi rijden.

Ik zie dat het allemaal goed gaat.

Tot het volgende verslagje

• 17 April 2010 - 11:26

Arnold Van De Wiel:

Hallo Boys,
    nu jullie eindelijk Tunesie hebben verlaten begint jullie reis pas echt door het arabisch gedeelte van Afrika. het lijkt allemaal chaotisch, maar ook in choas zit een systeem. Je moet er alleen even aan wennen.De mensen zijn er gastvrij en vriendelijk.Als je in Egypte langs de Nijl rijdt is alles weer anders dan in de woestijn.Hier is alles heel dichtbevolkt en iedere meter landbouwgrond wordt benut.Je zult zien en ervaren ook dit is een belevenis. Cairo heeft 20.000.000 inwoners. In Gyseh kun je pyramides zien. Deze geweldige bouwwerken zijn gebouwd in de tijd dat wij in Berghem nog in berevellen rondliepen en nog niet wisten wat metselen en timmeren was.Ook de rest van Egypte is geweldig als je een beetje van cultuur houdt. Geniet er samen van. Goede reis verder samen en als je hulp nodig hebt, ik ben tot donderdag nog in Egypte. Mijn tel. is 06-10508481.
    Salaam aleikum
    Arnold d'n Brouwer

• 17 April 2010 - 11:49

Mitch(broertje Nick):

hey iedereen die onder weg is met de Oranje Trophy ik wil julie allemaal geluk wensen tijdens het rijden.
    Zelf hebben wij met het terug naar Nederland vliegen vanaf Tunis ook geluk gehad want twee dagen later is de vulkaan in Ijsland uitgebarst waardoor het vleigverkeer nu al een paar dagen stil ligt,en nog langer zal gaan duren voordat er gevlogen mag worden.
    achja groetjes mitch.

• 17 April 2010 - 19:44

Jos Van Der Burgt :

Hallo Dick en Nick,

Julie verhalen worden steeds spannender. De douane in Libië is ook niet echt scherp, anders hadden ze dat bier toch wel gevonden de amateurs! Groeten aan alle Trophygangers en een voorspoedige tocht verder en vooral veel plezier.

• 17 April 2010 - 20:01

Fleur:

Leuk en interessant verhaal weer! Best bizar om te zien al die Kamelen in die truck maar opzich wel heel grappig :)
    Keep Going! xx
    Ook de groetjes van 'Juffrouw Nelleke' die even mee wilde lezen ;)

• 18 April 2010 - 19:12

Lize & Dorien:

Dick en Nick,

Hoe is het? Ook inmiddels het boek gelezen en inspiratie opgedaan,veel foto's gemaakt van die Afrikaanse dames? Stuur er vast een paar voor de vrijgezelle neefjes. Tot nu toe verloopt jullie reis voorspoedig, geweldig hoe jullie door Libië zijn gekomen. Jullie pap en mam hebben geluk gehad, vanaf vanavond zijn de vluchten weer hervat i.v.m. de vulkaan. We wensen jullie nog veel reisplezier en tot horens.

Groetjes de kuifjes.

• 18 April 2010 - 19:50

Fem En De Rest:

Ha Dick en Nick,
    vandaag met de hele familie achter de computer, genieten van jullie verhalen en foto's.
    Die kamelen zijn ook erg gaaf, wij zagen in Ghana vooral veel geiten op het dak!
    Rijden daar is inderdaad een kunst, want alles wat je geleerd hebt moet je juist niet toepassen om ergens te komen!
    Wij hebben deze week ook weer hard gewerkt, de dakgoten worden gemaakt en ook de gevelpannen liggen op het dak. Het weer is schitterend, dus vandaag ook maar vast een stuk terras gelegd! De eerste biertjes en apfelcorn alweer in de tuin genuttigd, dus dat gaat weer helemaal goed komen.
    Volgende week zaterdag auto's wassen voor het goede doel met de scouting, dus voor iedereen die dit leest! Kom 's ochtends met je auto naar het meester Gielenplein! (bedankt voor de gratis reclame, want ook deze berichtjes worden door zoveel mensen gelezen!)
    Veel liefs Fem, Geert en ons pap en mam!

• 18 April 2010 - 21:05

Wichard:

Hey Dick
    Je zult wel denken ik hoor niks meer van de firma maar we zijn je echt niet vergeten. Hier blijven we je ook volgen al is het wel ooit laat op de avond. DRUK DRUK DRUK! We zien wel dat het goed met jullie gaat en met jou L70F gaat het ook nog goed.
    Houdoe en veel plezier
    Rossen

• 19 April 2010 - 10:31

Anneke:

Hallo jongens

Weer een mooi verhaal.
    Jullie hebben gewoon jullie uiterlijk mee, dat ze allemaal zwaaien en vriendelijk zijn !!!
    En een potje voetbal met de jeugd gaat er altijd in. Tof allemaal.

Goede reis en tot jullie volgende verhaal,ben weer benieuwd.

Groetjes de Boeijkes uit de Schoolstraat.

• 19 April 2010 - 13:11

Anika:

Je kunt wel zeggen dat jullie avontuur nu dus echt begonnen is!
    Hetgeen jullie nu meemaken/schrijven kom je hier in Nederland dus echt niet tegen.
    Als jullie terugkomen kun je nog niet alles vertellen denk ik. Zoveel maken jullie mee en zoveel komt nog.
    Die bezichtigingen lijken me ook echt mooi en de mooie dingen van de cultuur. De minder leuke dingen die ook bij het land horen zouden mij denk ik tegenhouden. Geniet hier daarom zeker met z'n tweeen van, avonturiers! Deze ervaringen pakken ze jullie niet meer af!

Ik zag vanmorgen dat jullie bij de piramides zijn geweest. Als dat de piramides uit de reisgidsen zijn, dan is het inderdaad vanuit 1 plaats genomen haha. Als je een andere kant van een Piramide met achtergrond wilt, heb je er huizen o.i.d. bij haha. Maar lijkt me wel echt mooi om die een keer te zien.
    De spits is vandaag nergens te halen (in ieder geval niet waar ik en Maria zijn geweest...) das wel balen natuurlijk maar gelukkig staat hij ook op internet. Lang leve internet nog maar een keer ;)

Tot het volgende nieuws!
    Veel liefs en een dikke knuffel van my

• 19 April 2010 - 15:34

Jeroen:

Hey mannen,
    Zag in de spits da jullie nogal wa tegenslag hebben gehad daar bij Egypte. als ze jullie maar nie voor criminele aanzagen met jullie snorren;) Verders zal t allemaal wel super zijn daar...ik blijf t volgen

Gr Brokkie

• 19 April 2010 - 20:51

Dennis Vos:

Hey Dick
    Kei leuk om jou avonturen te volgen.De foto`s zijn ook kei gaaf.
    Nog een goede reis en veel plezier.
    Gr,Dennis

• 19 April 2010 - 21:46

Lisanne:

haha leuk om zo die aparte gewoontes van een land te zien, dat is nog eens wat anders dan het beschaafde brabant! ;)

Deursense groetjes!

• 20 April 2010 - 16:03

Niek:

Hey dickie B.

Ik lees dat alles goed met je gaat.
    Ik heb vandaag in de krant gelezen dat je eindelijk in egypte bent. na heel lang te hebben moeten wachten. Ik hoop ook dat je daar nog heel veel plezier hebt.

Let donderdag goed op de lucht. Met een beetje geluk kom ik over je heen gevlogen.

Groeten

• 20 April 2010 - 19:25

Elly & Anita:

Heey Neefje en Dick!!

Zo super ruig dat jullie dit allemaal mogen meemaken! En prachtig dat wij 't kunnen volgen. Volgens mij zijn jullie dubbel zoveel tijd kwijt als de reis duurt, als jullie terug zijn kun je nog maanden avonturen vertellen.

Ons Johan is vandaag jarig en heeft z'n eerste rijles gehad, benieuwd of 't net zo'n racebeest wordt als jullie... ;)
    Een dag inlopen op schema, pfff, in ieder geval beter als achter :P

XxX Elly & Anita & fam

• 21 April 2010 - 09:33

Matt Megens:

Ha Mannen,

Mooi stuk uit de Spits bracht Irna gisteren mee!
    Je zou er bijna elke dag in de vroegte even voor naar het station willen fietsen.

Je interview in Trefpunt hebben we tot op heden gemist.
    Uitgerekend als je dat blad 'ns een keer graag wèl wilt hebben en er naar uitkijkt wordt het niet bezorgd! Maar we lezen 'm wel bij ons moeder

Mooie foto's bij je verhaal Dick! Goed camera'tje.
    En die benzineprijzen.... dat geloof je pas als je het zelf ziet natuurlijk.
    Hier kruipen we langzaam richting 1.60€ nu, maar wij hebben gelukkig minder nodig om te verstoken voor een ritje Oss v.v.dan op een tochtje naar Kaapstad.

Is Laura een dorstig type trouwens,'n slurbo? Of kent ze haar maat?
    1 Op 7 schat ik nu ze zo zwaarbeladen door het stof en de hitte moet zwoegen.

Hoe zit dat nou met dat kamelengesjouw indei vrachtauto's? Ik dacht dat die dieren zèlf iets moesten vervoeren ipv vervoerd te worden? Hebben al kamelenpensioen zeker. Of gaan ze naar de kamelenmarkt? Of... zijn ze op hun allerlaatste reisje op weg naar de Halal kamelenkrokettenfabriek? Dat ze in zo'n open bak rustig blijven liggen, apart.
    We krijgen een geweldig kijkje in de verscheidenheid van Afrika via jullie ogen, prachtig!

Groeten van ons allen, hou je haaks samen

Matt

• 21 April 2010 - 13:01

Frank Claas:

Hoi Nick en Dick,
    Wat een reis! Jullie genieten er maar lekker van!! wij zullen nog wel een bietje werken. Leuke foto's van een voor jullie onvergetelijke trip. Doe kalm aan en geniet van elke seconde
    Groetjes vanuit Westerhoven!!

• 21 April 2010 - 17:39

Boudewijn:

Hoi Dick en medereisgenoot Nick!
    Leuk om jullie verhaal te lezen en gelukkig gaat het goed al maken jullie wel maffe dingen mee! Maar da's dan ook weer leuk tot nu toe! Ik kan me nog herinneren dat een vriend van me in Egypte zijn rijbewijs ging halen. Hij heeft daar een prachtige tijd gehad, piramides bezocht, kameel gereden en tot overmaat van geluk werd de dokter nog verlieft op hem ook. De doter was echter een man dus weinig kans. Rijbewijs snel gehaald en als de wiede weerga weer snel terug naar Berghem!
    Verder is hier het weer fantastisch, we hebben zonnig lente weer en kunnen lekker zonder jas naar buiten en in de zon een ijsje eten. De benzine is hier niet zo goedkoop en lijkt ook steeds duurder te worden dus wat dat betreft zitten jullie even goed. Hopelijk blijft de benzine prijs zo gunstig voor jullie.
    Ik wens jullie een voorspedige reis met veel plezier! Groeten van Boudewijn

• 21 April 2010 - 18:53

Romy:

Hee Dick en Nick,
    Wat maken jullie toch een hoop mee! Blijf jullie volgen!
    xLiefs Romy

• 22 April 2010 - 01:08

Gertie:

Ey Dicky B

Is de laptop stuk of volgewaaid met zand?
    Had eigenlijk alwel weer een nieuw spannend verhaal verw8 want als ik de SPITS lees......

Ondertussen hebben we gisteravond nog een borrel gedronken om het feit dat Niek jouw kant opgaat.
    Vannacht om 4.30 rijdt de taxi voor en dan vliegt hij om 11.00 richting Zuid Afrika.
    Het zou wel te gek zijn als jullie elkaar daar zouden treffen.
    Bel hem maar ff n keer, kan je wa afspreken.Hahaha.

Ik zit nu in de nachtdienst en had mooi ff de tijd om dit berichtje te sturen.

In het Bergse is het nog steeds goed toeven, alles rustig en geen gekke dingen. Kun je ook maar het beste hebben.

Nou Dick ik krijg weer een bel dus ik ga maar aan het werk.

Als de laptop zandvrij is dan zet maar weer eens een mooi verhaal op jullie site.

Doe de groeten aan je reismaatje en tot het volgende verhaal.

Liefs GG

• 22 April 2010 - 19:17

Sharona:

Heeey Dick!

Erg leuk om jullie verhalen te lezen en natuurlijk de foto´s te bekijken. Jullie maken genoeg mee zo onderweg. Gelukkig gaat het allemaal goed en met de reis ook. Heel veel succes nog en geniet ervan!

Liefs,