Die kaap is weer oranje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dick Burgt - WaarBenJij.nu Die kaap is weer oranje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dick Burgt - WaarBenJij.nu

Die kaap is weer oranje

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

26 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen!
De goaltjes zijn op een mooie plek terecht gekomen. We zijn naar een weeshuis gereden in een township van Kaapstad. We kregen een rondleiding van mama Rosie. De vrouw die ooit begon met een weeshuis. Ondertussen staan er ongeveer 8 huisjes en wonen er 150 kinderen. Elton John heeft ook 5 huisjes gedoneerd. En elk huis heeft de naam van Lion King figuren. Er staat sinds kort ook een huis van Nederland. En die is helemaal oranje. In elk huis wordt een soort gezin gevormd. Kinderen leren er helemaal voor zichzelf te zorgen totdat ze 18 jaar zijn. Heel vreemd vonden wij het 'hole in the wall'. Wanneer er plaats is voor kinderen is er een luik geopend in de muur. Zodat moeders van buitenaf hen kind dan kunnen afgeven als het ware. Heel raar idee. Maar zo gaan die dingen hier. De kinderen waren echt super blij met de goaltjes. We hadden ze meteen opgebouwd en wie wilde kon even mee voetballen op straat. Het ging er hard aan toe. Ik had ook mee gedaan. Nick was ondertussen met andere kinderen muziek aan het maken op de djembe's die we die middag gekocht hadden. Iedereen had het naar zijn zin. De dag daarna gingen we 'savonds naar de wedstrijd Nederland-Cameroen. Na de fan walk met echt mega veel voetbalfans en overal om ons heen muziek kwamen we aan bij het stadion.
En ja hoor, wij kwamen er niet in. Onze kaartjes bleken geannuleerd te zijn en stonden op een andere naam. Na lang wachten en op het punt gestaan te hebben om de wedstrijd maar in de kroeg te gaan kijken werden we geholpen door een man van de KNVB. Hij gaf ons twee nieuwe tickets en de tweede helft hebben we nog mooi kunnen zien vanaf de tribune. Het is trouwens wel mooi om van buitenaf te luisteren hoe de fans in het stadion ineens helemaal uit hun dak gaan toen van Persie de 1-0 maakte. Na de wedstrijd weer de kroeg in en het was weer een groot feest. Verder hebben we nog de kaap die goeie hoop bezocht en gaan we morgen de tafelberg beklimmen.
Tot de volgende x!

• 26 Juni 2010 - 13:50

Anika:

Wat een mooie natuur! Het klimaat is daar wel raar geloof ik.. De een staat met een trui aan, de andere met een T-shirt en weer de andere met een T-shirt en een gebreide muts erbij...
    Leuke herinnering hebben jullie van de landkaart gemaakt ;)
    Die mama van het weeshuis ziet er precies uit als het beeld wat ik van zo'n mama had haha, stevig en waarschijnlijk heel erg lief! Mooie huizen hebben ze ook voor de kinderen, ze hebben het ondanks alles waarschijnlijk toch 'goed'.
    Vreemd dat jullie de 1e helft niet in het stadion konden bekijken, gelukkig was de man van de KNVB zo aardig om dit op te lossen zodat jullie toch nog van de sfeer konden genieten.

Succes met de klim morgen!
    Hier is het lekker weer (tussen de 25 en 30 graden) hopelijk tot snel!!

Liefs my XX

• 26 Juni 2010 - 15:03

Maria&theo:

ha dick en nick
    dan klopte het wel dat je het stadion niet in mocht , wij dachten dat het een grapje was
    het zijn weer leuke foto`s , en houwe zo dat we mee kunnen blijven genieten nu gaat dat wat gemakkeleijker
    dikke kussen en nog veel plezier

• 26 Juni 2010 - 16:07

Willy En Maria :

kei schon daar in zuid afrika vooral die kinderen met die blije gezichten. Nog veul plezier doar en tot de finale (nederland-brazilie??????)

• 26 Juni 2010 - 16:25

Erik En Francia:

Hoi Nick en Dick

Niet te geloven dat jullie duur betaald kaartje alweer vergeven was aan een ander (geen wonder dat je buiten zat te huilen op een bankje)
    Fijn dat jullie nog lekker genieten. Je moet de groeten hebben van vele op de KPJ Zeskamp.
    Geniet zeker nog veel van al het moois

XXX van ons allen

• 26 Juni 2010 - 16:33

Gertie:

Ey Dicky B en Nick ok.

Wat en verhaal weer zeg.
    Wat fijn dat je zoveel kinderen blij hebt gemaakt met de goaltjes. Zijn ze goed tercht gekomen!!
    Wat een bizar idee dat mensen hun kind door een luikje "aanbieden."
    Om helemaal gek van te worden het idee alleen al!!

En dan de wedstrijd, dus echt op het bankje zitten huilen:) tijdens de eerste helft . En dan de tweede helft op de tribune , en jawel hoor.... zoals het hoort de derde helft jazeker IN DE KROEG. Daar waar hij hoort, met uiteraard een geweldig spektakel.

Vanmiddag was hier de jeugdzeskamp, ook een waar spektakel.
    Ik denk dat er de nodige ruggen gesmeerd moeten worden met after-sun vanavond want de temperatuur stijgt hier met de dag.
    Morgen nog de volwassen zeskamp en voor morgen word er ook weer geweldig mooi weer voorspeld.:)

Niek is inmiddels weer thuis vanuit Duitsland en kan mooi mee naar het feest van je vader.

Nou Dick ik ga voor het eten zorgen en wens je nog een geweldig verblijf.

De groeten van ons alle 5

Liefs GG
    XXX

• 26 Juni 2010 - 18:17

Sophie:

Dag mannen!
    Dat is snel een nieuw verhaal zeg :D
    De tafelberg schijnt helemaal geweldig te zijn (hoorde ik van Marijke) en toen ik daarvan haar foto's zag was dat ook meteen duidelijk. Wat is het daar prachtig zeg!! Volop genieten van elk moment zou ik zeggen! Maar ik weet dat jullie ook niet anders doen dus dat komt helemaal goed!!
    xxX Sophie

• 26 Juni 2010 - 18:35

Jo En Johanna:

Alweer een heel mooi verhaal en prachtige foto's.Geweldig wat jullie doen voor dat weeshuis.Laat maar een goeie blijvende herinnering achter dat siert jullie.
    Geniet nog van wat er komen gaat. Wij staan aan de vooravond van Erik z'n verjaardag en dat wordt zeker in combinatie met de voetbalwedstrijd ook volop genieten.
    Veel groeten en tot het volgende verslag,

• 26 Juni 2010 - 19:28

Stef:

Hey Dick en Nick, :) ik krijg nog niet het idee dat jullie er al genoeg van hebben. Hardstikke mooi dat je daar nog wat mensen gelukkig hebt kunnen maken. De tent voor het feest staat inmiddels achter in de tuin nou nog het een en ander aankleden en dan zullen we er eens een mooi feest van maken maandag. Welke feestjes staan er voor jou nog in de planning en ga je behalve de tafelberg nog meer zuid-afrikaanse dingetjes bezichigen? Heel veel plezier samen en ik denk tot snel?

Groetjes aan mamma Rossi :P

• 26 Juni 2010 - 22:45

Jolanda Beelen:

Hoi Nick en Dick,

Wat een mooie foto's. Geniet er nog maar lekker van.

groetjes uit Eersel.

• 27 Juni 2010 - 08:44

SMS Op Oranje Trophy:

"Goldfish echt te gek!"
    Ontvangen van: Nick (26 - 06 om 00:19 uur)

• 27 Juni 2010 - 14:18

Dick:

Mooie reacties!

• 27 Juni 2010 - 16:59

Annek:

Hallo oranjefans

Even de laatste 2 verslagen zitten lezen. SUPER weer !!!
    En hele mooie foto's.
    Een fijn gevoel als je de plaatselijke bevolking weer kunt helpen aan iets bruikbaars. Heerlijk om te zien hoe blij ze dan weer zijn.
    Wij hebben hier ook genoten van het Nederlands elftal, hopelijk kunnen we nog langer genieten.
    Hier is het hartje zomer en dat blijft voorlopig, mag onderhand ook wel.
    Geniet verder ook nog volop, dan doen wij dat hier ook.

Groetjes en nog veel plezier !!!
    De Boeijkes uit ORANJELAND !!!

• 28 Juni 2010 - 08:30

Gertie:

Ey Dicky B

Proficiat XXX-met je ABRAHAM-papa.

Ze hebben hem vannacht over de streep getrokken.
    Ook hij zit nu bij de oude ......-club.

Groeten van ons.
    Genieten vanmiddag he, dan doen wij da ok:)

XXX GG

• 28 Juni 2010 - 09:21

Arnold Van De Wiel:

Hallo Nick en Dick,
    Het is geweldig dat jullie je reis hebben kunnen voltooien ondanks alle tegenslagen onderweg.Het is zoals de Engelsen dat zeggen: Old soldiers never die. Ik heb geweldig genoten van jullie reisverslagen en foto's en heb jullie oranje karavaan ondertussen ook op TV gezien. Een geweldige levenservaring die je zelf van nabij hebt ervaren en nog ervaart. Dat neemt niemand jullie meer af.Ik hoop dat jullie in Zuid- Afrika ook wat kunnen beteken voor de lokale bevolking. En nou da verrekte voetbal nog. Vanmiddag de wedstrijd tegen Slowakije en als ze die winnen dan wordt het pas echt leuk. Hopelijk komen jullie als WK winnaar naar huis.
    Houdoe en nog veel plezier samen.

Arnold van de Wiel

• 28 Juni 2010 - 09:32

Arnold Van De Wiel:

O ja Dick, ik zou het haast vergeten zijn. Nog van harte gefeliciteerd met de 50 ste verjaardag van je vader. Ik ben vanavond uitgenodigd op het verjaardagsfeest dat wordt gehouden in een grote tent bij jullie in d'n hof achter het huis. Ik weet ook niet hoe het consumptiegedrag van de gasten zal uitpakken, maar het is vandaag 33 graden.
    Ik heb jullie pap en mam gisteren bij de Zeskamp ontmoet en ze hebben er zin in vandaag en wij als Oud Prinsen van het Knollenrijk ôk. We goan dur iets mois van brouwen vanaovond.Zoë en nou schei ik echt uit.
    Veel plezier met de wedstrijd en tot de volgende keer.

Arnold van de Wiel

• 28 Juni 2010 - 10:02

Lize:

Eeey Dickje,

Jouw verhalen blijven mooi en leuk om te lezen. Ook leuk dat je dingen ziet die ik vorig jaar gezien heb. Ik heb gehoord dat je geluk hebt gehad (je kon de 2e helft kijken van Nederland). Dick en nick nog heel veel plezier de tijd die nog komen gaat, en tot horens.

En natuurlijk Hartelijk Gefeliciteerd met jullie pap. Jammer dat je er niet bij kan zijn, maar we zeggen maar je kunt niet overal bij zijn.

Groetjes Lize.

• 29 Juni 2010 - 07:52

Fem:

Ha Dick en Nick,

wat een verhaal weer, dat kan alleen in Afrika. Niet binnen en dan via een zijweg toch weer wel! Maar wel super dat jullie uiteindelijk in het stadion zijn beland!
    Ondertussen natuurlijk op de Tafelberg geweest en dat schijnt toch wle super te zijn!
    Hier alles helemaal goed, het weer is super en desondanks weer veel geklust! Tussendoor nog lekker ge-BBQ en gister natuurlijk het feest van jullie pap. Het was kei gezellig en super mooi versiert allemaal. Gezellig op het grote scherm met z'n allen voetbal gekeken en daarna lekker de BBQ aan. Natuurlijk hadden je broertjes samen met Joost en Koen een gezellig stukje in elkaar gezet. Tante Jos heeft alles gefilmd en tante Ans liep met de camera rond, dus alles ligt vast.
    Jullie foto's hangen al aan de muur, gaaf die 3 knappe koppies!
    Nog heel veel plezier, geniet van de sfeer en alles wat jullie nog gaan ondernemen!
    Groetjes en een dikke knuffel Fem en natuurlijk ook van Geert

• 02 Juli 2010 - 06:17

Fem:

Nu mag het ook via de site, want ik heb een berichtje gehad dat jullie thuis zijn!
    Wat een leuke verrassing voor ons op maandag en voor de aanhang van Nick op dinsdag!
    Ik heb genoten van jullie verhalen, maar de live-verslagen zijn zeker nog mooier!
    Geniet van een warm onthaal en tot snel met alle foto's en ervaringen!
    Liefs Fem

• 04 Juli 2010 - 18:46

Frank:

Hej Nick,, ik denk zal ook maar eens iets plaatsen,, zo te lezen gaat alles lekker zn gangetje en nu is het feest vieren;),,, Nederland halve finale,,
    Ik zit op het moment in Duitsland voor mijn studie en iedereen hoopt hier om een confrontatie tussen Holland en Duitsland in de finale :D... Ik ben er klaar voor.... In ieder geval, geniet ervan en juich nederland naar de overwinning.

Ciao,
    Frank (uit bergeijk)

• 05 Juli 2010 - 01:47

Irna:

net nog even jullie laatste verslag gelezen was weer goed, ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn en kijk uit naar het fotoboek!XX

• 06 Juli 2010 - 22:24

Anneke:

Hallo jongens.
    Lees dat jullie weer heelhuids thuis zijn met een hele ervaring rijker.
    Leuk was het om jullie verslagen te volgen en foto's te mogen bewonderen. Nu hebben jullie hier nog verder kunnen genieten van ons KIKKERLANDJE, hup Holland hup !!! En er volgt nog een spannende FINALE.
    We zullen erkaar zeker nog wel eens tegenkomen,in ieder geval tot dan !!!

Groetjes De Boeijkes, ook oranjefans !!!